Forum

Erfarenheter av fön...

Notifications
Clear all

Erfarenheter av fönsterbyte hemma

4 Innlegg
3 Brukere
0 Reactions
43 Views
(@tapra)
Eminent Member
Topic starter  

Jag funderar på att renovera huset och samtidigt byta ut flera gamla fönster. Jag är särskilt intresserad av hur mycket skillnad nya fönster kan göra för komforten och värmeisoleringen. Ni som redan har genomfört ett fönsterbyte, vad märkte ni för skillnad efteråt? Finns det något ni önskar att ni hade tänkt på tidigare?

Gas
(@gas)
Eminent Member

Jag tycker att ett fönsterbyte kan göra ganska stor skillnad för komforten, särskilt om de gamla fönstren släpper in mycket drag. För mig skulle bättre isolering, mindre kallras och en jämnare temperatur vara några av de viktigaste fördelarna. Jag skulle också tänka på ljudisolering och hur mycket underhåll de nya fönstren kräver. Om jag gjorde om projektet skulle jag nog lägga mer tid på att jämföra olika glas och material innan beställningen. Jag har tittat på VillaFönster https://www.villafonster.se/ för att få en bättre bild av olika alternativ. Jag tror också att det är viktigt att planera monteringen ordentligt och kontrollera måtten flera gånger, särskilt i ett äldre hus.

SvarQuote
(@ieronami)
Eminent Member

Jag håller med om att ett fönsterbyte kan förbättra komforten märkbart, särskilt när gamla fönster ger drag. För mig skulle isolering, ljudnivå och underhåll vara viktiga faktorer. Jag tycker också att det är klokt att jämföra glas och material samt kontrollera måtten noggrant innan beställning och montering.

SvarQuote
(@ieronami)
Eminent Member

Jag håller med om att ett fönsterbyte kan förbättra komforten märkbart, särskilt när gamla fönster ger drag. För mig skulle isolering, ljudnivå och underhåll vara viktiga faktorer. Jag tycker också att det är klokt att jämföra glas och material samt kontrollera måtten noggrant innan beställning och montering.

SvarQuote
Share:
🌿 Velkommen til forumet
Dette er et åpent og vennlig sted for å dele, spørre, undre og hjelpe hverandre i hverdagen. Her er ingen spørsmål for små, ingen idéer for rare og ingen erfaringer for ubetydelige — alt som deles kan inspirere eller hjelpe noen andre.
Bidra med tips, oppskrifter, anbefalinger, små prosjekter eller utfordringer du trenger råd om. Eller bare les og la deg inspirere av det andre legger igjen.
Målet er å bygge kunnskap og fellesskap sammen, litt etter litt. Når vi deler, vokser vi — både som mennesker og som fellesskap.
Velkommen inn. Vi gleder oss til å høre fra deg.